Job Location
Zuid-Holland
Posted Date Geplaatst 1 jaar geleden
2023-06-25

Welkom in Wassenaar
Je komt te werken voor een kleine bijzondere gemeente. Een uniek stukje Nederland, waar zo’n 27.000 mensen wonen. Wassenaar ligt midden in het groen aan de Zuid-Hollandse kust, direct naast de bestuurlijke hoofdstad Den Haag met een diverse bevolking; één op de 5 inwoners heeft bijvoorbeeld een internationale achtergrond. Wassenaar is een heel gevarieerde gemeente; met prachtige landgoederen, strand, natuur- en waterwingebied, residenties en de ambassade van de Verenigde Staten.

Net als ieder andere gemeente in Nederland voeren wij een grote verscheidenheid aan taken uit zoals: uitvoering van wetten zoals de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Participatiewet en de jeugdhulp. De huisvesting van scholen, de verduurzaming en energietransitie, bestemmingsplannen, woningbouwprojecten, subsidieverstrekking aan o.a. sportverenigingen, zwembad en bibliotheek. Het organiseren van participatie en voorlichting, openbare orde & veiligheid of het mobiliseren van vrijwilligers ten behoefte van maatschappelijke doelen zoals de opvang van ruim 900 asielzoekers of Oekraïense gezinnen.

Organisatie
De organisatie telt ruim 200 medewerkers en heeft een platte organisatiestructuur. Onze medewerkers staan dichtbij het bestuur en de inwoners. De sfeer wordt gekenmerkt als open en collegiaal, met veel ruimte voor nieuwe ideeën en eigen inbreng. De kernwaarden respectvol, verantwoordelijk en omgevingsgericht zijn leidend in onze werkcultuur.

Opdracht
Voor de implementatie van de Omgevingswet zoekt de gemeente Wassenaar een programmamanager die de diverse programmaonderdelen coördineert, aanstuurt en zo nodig bijstelt. Er zijn onder leiding van een programmamanager al grote stappen gezet richting de implementatie, maar het is nog niet klaar en de laatste loodjes moeten nog gedaan worden! De voorbereiding van de implementatie van de Omgevingswet wordt door jou als programmamanager samen met projectleiders voor de diverse programmaonderdelen en de betrokken medewerkers verder opgepakt. Op onderdelen zul je zelf als projectleider moeten optreden of werk je mee in de operatie, zoals bij de totstandkoming van procesbeschrijvingen of verordeningen. Als programmamanager begeleid je de invoering van de Omgevingswet procesmatig, en waar nodig toets je de inhoud.

Het voldoen aan de minimale vereisten voor de invoering is voorwaarde: aanpassing van de werkprocessen en informatievoorziening om op het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) te kunnen aansluiten, communicatie richting de inwoners etc. Vanuit jouw visie op de Omgevingswet lever je heldere teksten op of voer je regie op de levering ervan.

Daarnaast zijn er veranderingen die niet wettelijk verplicht zijn, maar wel noodzakelijk om in de geest van de Omgevingswet te kunnen werken. Het gaat dan om houding en gedrag, het omgaan met initiatieven en het vormgeven van een dialoog met de samenleving, en de competenties die dit van de medewerkers vraagt. Daarbij heb jij een coachende rol voor alle medewerkers die met vergunningverlening en planbeoordeling te maken hebben.

Het resultaat van het programma is dat wij op de beoogde invoeringsdatum van 1 januari 2024 met vertrouwen met de Omgevingswet aan de slag kunnen. Voor ons hebben de inrichting van het vergunningensysteem, de interne werkprocessen, het tijdelijk omgevingsplan en de aansluiting op het DSO op dit moment prioriteit.

Afstemming met de ambtelijk opdrachtgever Omgevingsvisie  is vanzelfsprekend daarbij van groot belang.

Wat ga je doen?

  • Je zorgt voor de aansturing/ coördinatie, bewaking en afronding van de diverse programmaonderdelen en werkt zonodig op onderdelen ook zelf inhoudelijk mee ;
  • Je coacht en begeleidt medewerkers en bestuurders in het implementatietraject Coachen van de medewerkers en oefenen met de nieuwe werkwijzen en het nieuwe gedachtengoed van de Omgevingswet, zowel voor als de eerste periode na invoering op 1 juli 2023;
  • Je legt procesmatige en inhoudelijke verbindingen tussen de diverse opgaven en vraagstukken;
  • Je bereidt de gemeente voor om de Omgevingswet vanaf 1 januari 2024 ‘in de lijn’ te hebben gebracht, maar coacht en begeleidt ook de medewerkers van vergunningverlening, beleidsmedewerkers en klantencontactcentrum bij werkzaamheden rondom de Omgevingswet;
  • Je verdiept je in de actuele ontwikkelingen rondom de Omgevingswet en vertaalt deze naar concrete doelstellingen of acties;
  • Je neemt deel aan externe (regionale) netwerken, bent alert op nieuwe landelijke informatie en verzorgt zo nodig presentaties;
  • Je stemt af met de ambtelijk opdrachtgever, de betrokken managers over de strategie en de benodigde capaciteit en prioriteiten.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de omgevingswet;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als projectmanager of programmamanager binnen het ruimtelijk domein;
3. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau.

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
4. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Ruimtelijke Ontwikkeling, Bestuurskunde of Jurist Publieksrecht (10 punten);
5. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als projectmanager, programmamanager of vergunningverlener binnen een gemeentelijke instelling (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met implementeren van (verander-)opgaven (maak dit duidelijk aantoonbaar met een voorbeeld in het cv) (20 punten);
7.  Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het coachen en begeleiden van medewerkers en bestuurders in een implementatietraject (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld). (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met samenwerking in regionale netwerken (10 punten);
9. Uurtarief maximaal €125,00 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en fee Flextender (10 punten).

Competenties

  • Coaching;
  • Leidinggevende kwaliteit;
  • Verbindend;
  • Heldere communicatie.

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort kan stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11/12. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Vacature eigenschappen

Vacature categorie

24 uur, HBO, Opdrachtduur, Opleiding, Regio, tot 1 april 2024, Uren per week, Zuid-Holland

Solliciteer online

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is vereist.