Job Location
Zuid-Holland
Posted Date Geplaatst 8 maanden geleden
2023-09-13

Organisatie
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Je zit binnen onze organisatie altijd in een thuisteam met vakcollega’s en een teamleider. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.

Opdracht
Ligging Rijnhaven Oost

Vanaf de jaren vijftig is Alphen aan den Rijn in etappes flink uitgebreid met woonwijken en bedrijventerreinen. Eén daarvan is het watergebonden bedrijventerrein Rijnhaven, gelegen aan de westkant van Alphen aan den Rijn. Op de schaal van de stad ligt Rijnhaven-oost betrekkelijk dicht bij het Stadshart en de Stationsomgeving (het voorzieningen- resp. vervoerscentrum van de stad). Mocht de voorgenomen ontwikkeling van de Gnephoek (ten noorden van de Rijnhaven) daadwerkelijk ter hand worden genomen, dan gaat het Rijnhavengebied een belangrijke schakel vormen in de aansluiting van de Gnephoek op het centrum. 

Transformatie Rijnhaven

Al in 2007 is besloten om Rijnhaven-oost langzaam te transformeren naar een gemengd woon-werkgebied, waarin de haven weer ‘van de stad’ wordt. Met de kredietcrises van 2008 en alle bijbehorende onzekerheid op de woningmarkt was er echter weinig animo voor concrete plannen of ‘blauwdrukken’. Insteek was een organische gebiedsontwikkeling waarin ‘de markt’ werd aangezet tot herontwikkeling. De gemeentelijke rol was vooral om met gerichte investeringen de juiste speldenprikken te geven waardoor de markt tot herontwikkeling zou kunnen komen: het wegnemen van (milieutechnische) belemmeringen en het bieden van een flexibel planologisch kader (omgevingsplan). Als inspiratie voor de voorgenomen transformatie is in 2012 de zgn. Rijnhavenwijzer (zie bijlage) opgesteld.

Omgevingsplan Rijnhaven-oost

Gelijktijdig met het vaststellen van de Rijnhavenwijzer is begonnen met het opstellen van een planologisch kader. Het betreft een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte, opgesteld onder de Crisis- en herstelwet, in de geest van nog vast te stellen omgevingswet. Het bestemmingsplan Rijnhaven-oost gaat uit van te behalen doelstellingen voor het gebied zoals onder meer beschreven in de Rijnhavenwijzer en in de toelichting van het bestemmingsplan. Dit echter zonder dat er een vast eindbeeld aan ten grondslag ligt. De open normen in het bestemmingsplan zijn uitgewerkt in meer concreet gebiedsbeleid (spelregels). Zodoende wordt voor verschillende initiatiefnemers een gelijk speelveld gecreëerd, waarin middels beloningsplanologie prikkels worden gegeven om te komen tot extra ruimtelijke kwaliteit. Zonder dat er concrete beelden zijn, geeft het bestemmingsplan in woord wel aan wat er met het gebied in hoofdlijnen beoogd wordt. Overigens is het gebiedsbeleid al enige malen aangepast en aangescherpt, om daarmee nieuwe maatschappelijke wensen en eisen ook bestemmingsplanmatig te kunnen afdwingen.

‘Het werkt!’

Deze instrumenten lijken tot dusver goed te werken. Door het verplaatsen van twee chemische bedrijven, het vervangen van de brug waarmee de toegankelijkheid van de haven is verbeterd, de herinrichting van delen van de openbare ruimte en infrastructuur en het vaststellen van een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte zijn meerdere projecten uit de markt gestart en opgeleverd. Ook zien we als spin-off dat aan de randen van het eigenlijke Rijnhaven-oost plannen voor verkleuring worden gemaakt.

Tegelijkertijd rijst de vraag  of deze ‘organische’ gebiedsontwikkeling voldoende garant staat voor de vorming van een coherent en goed functionerend stuk stad. De opgaven van deze tijd nopen tot kavel overstijgend denken en ontwikkelen, met meer regie op het geheel en op de ‘lange lijn’. De gemeente zoekt daarom iemand met inhoudelijke kennis én een natuurlijk gezag, die hier vanuit een ruimtelijk-kwalitatieve bril sturing aan kan geven. 

Voor meer informatie en achtergrond over de gebiedsontwikkeling in Rijnhaven-oost wordt verwezen naar de volgende documenten en websites:

             Rijnhavenwijzer, (zie bijlage) https://we.tl/t-lvalOVa6Wg

 

             Toelichting bestemmingsplan: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.0484.OPrijnhavenoost21-VA01/t_NL.IMRO.0484.OPrijnhavenoost21-VA01.html#begin

             Gebiedsbeleid

https://roonline.alphenaandenrijn.nl/omgevingsplan_rijnhaven_oost/gebiedsbeleid_v20d/r_NL.IMRO.0484.GBrijnhavenoost21-VA01.html

             ‘Het verhaal van Rijnhaven’ (zie bijlage)

             ‘Meer aan Rijnhaven’:  https://www.meeraanrijnhaven.nl/

Dit ga je doen

Er liggen dus, verspreid over verschillende documenten en ideeën, kaders voor de gebiedsontwikkeling van Rijnhaven-Oost. Deze zijn echter niet gebied dekkend en betrekkelijk ruim geformuleerd. Het is daardoor niet altijd direct inzichtelijk wat het gewenste eindbeeld en programma is. Ook de samenhang tussen verschillende plandelen verdient meer aandacht.

Gemeente wil daarom meer richting geven en aanvullende kaders opstellen. Denk hierbij aan een ‘routekaart’ (visie op hoofdlijnen voor het grotere plangebied) en een beeldkwaliteitsplan voor zowel architectuur als de openbare ruimte. De coördinerend architect krijgt een nadrukkelijke rol in zowel de afstemming als  in de toepassing en toetsing daarvan. De coördinerend architect is daarmee de bewaker van de stedenbouwkundige en architectonische kwaliteit en de kwaliteit van de openbare ruimte. Ook wendt hij zijn invloed aan om te sturen op programma teneinde te komen tot de gewenste programmatische mix.

Dit supervisie-schap moet worden gezien als een mandaat waarbij de beoordeling plaatsvindt op grond van vooraf vastgelegde criteria. De criteria zijn overeenkomstig hetgeen vermeld staat in o.a. het gebiedsbeleid Rijnhaven en de op te stellen beeldkwaliteit-plannen. De inbreng van de coördinerend architect betreft echter niet louter het oordeel over het ingebrachte plan (goed of fout). Hij/zij bewaakt de kwaliteitsdoelstellingen en de gestelde criteria ook in de bredere context. Hij/zij toets dus niet alleen op onderdelen, maar houdt steeds overzicht over het gehele werkgebied ook in de relatie tot de rest van de stad.

De coördinerend architect is aldus verantwoordelijk voor de bewaking van de samenhang tussen de diverse planonderdelen die door individuele initiatiefnemers en architecten worden uitgewerkt.  Eventuele knelpunten en conflicterende belangen worden gedefinieerd en bespreekbaar gemaakt. De coördinerend architect vat de noodzakelijke argumenten samen per ingediend plan en weet deze vanuit een natuurlijk overwicht overtuigend te communiceren. 

Hij/zij begeleidt de plannen zodanig dat de beoogde doelstellingen worden nageleefd en een succesvolle bouwaanvraag mogelijk is. De coördinerend architect draagt, eenmaal akkoord bevonden, de plannen voor bij de welstandscommissie ten behoeve van formele goedkeuring.

De te selecteren coördinerend architect  zal optreden als:

·         coördinerend architect voor een significant deel van de Rijnhaven (zie afbakening in figuur 1)

·         adviseur binnen de gemeente Alphen aan den Rijn bij ruimtelijke ontwikkelingen die een relatie hebben met de Rijnhaven

Op termijn (en indien gewenst) worden daar wellicht de volgende functies aan toegevoegd:

·         architect-stedenbouwkundige van een onderdeel/onderdelen van Rijnhaven Oost+

Het werkgebied van de coördinerend architect zal zien op Rijnhaven Oost, Westoever Rijnhaven, Rijnoever, Kop-West. Zie voor een afbakening van het gebied via onderstaande link.

https://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.0484.OPrijnhavenoost21-ON01/t_NL.IMRO.0484.OPrijnhavenoost21-ON01.html#_1.2_Plangebie

https://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.0484.B108rijnhaven-VA01/t_NL.IMRO.0484.B108rijnhaven-VA01.html#_1.2_Plangebied

 Vereisten / knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau Architectuur;
2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als coördinerend architect bij of in opdracht van een (semi) overheidsorganisatie.

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten)
3. Aantoonbare werkervaring met binnenstedelijke transformatie (beschrijf minimaal 1 referentieproject in het cv waar dit uit blijkt) (20 punten);
4.
Aantoonbare werkervaring met een gebiedsontwikkeling met een gemengd programma (woningbouw, commercieel, maatschappelijk, openbaar gebied ed.) (beschrijf minimaal 1 referentieproject in het cv waar dit uit blijkt) (20 punten)5. Aantoonbare werkervaring met de samenwerking tussen gemeenten, bestuurders, ontwikkelaars en belanghebbenden (architecten, bewoners, klankbordgroepen of andere participatievormen) (beschrijf minimaal 1 referentieproject in het cv waar dit uit blijkt) (10 punten);
6.
Aantoonbare werkervaring met klimaat adaptieve maatregelen en inrichting openbare ruimte (beschrijf minimaal 1 referentieproject in het cv waar dit uit blijkt) ( (10 punten);
7. Een afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau Architectuur (10 punten)
8. Een maximaal uurtarief exclusief btw, inclusief reiskosten woon – en werkverkeer; (30 punten)
a) Een maximaal uurtarief tot € 125,-; (30 punten)
b) Een maximaal uurtarief vanaf € 125,- tot  €150,- (15 punten);
c) Een maximaal uurtarief hoger dan €150,- (0 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet

Competenties

          Reflectie op de ingezette koers Rijnhaven en de wijze waarop u als coördinerend architect hier vorm aan gaat geven;

          Omgevingsbewust;

          Politiek- bestuurlijke sensitiviteit;

          Besluitvaardig;

          Resultaatgericht;

          Netwerker;

          Persoonlijkheid/authenticiteit;

          Onderhandelen.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

1.       Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;

2.       Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het 1e selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de gunningscriteria en competenties). Ten aanzien van de reflectie worden de kandidaten gevraagd om in 1 á 2 A4  hun visie te geven op de ingezette koers en hoe zij verwachten de opdracht vorm te geven. Dit kan worden gezien als een begin van een plan van aanpak. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal vier vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Na het 1e selectiegesprek worden maximaal 5 kandidaten gevraagd om in een 2e selectiegesprek een presentatie van maximaal 30 minuten te geven waarin hun procesaanpak wordt toegelicht. Daarna is er per kandidaat 15 minuten beschikbaar om vragen te stellen. Daarbij is het van belang om inzicht te krijgen in de werkwijze van de kandidaat en wordt de kandidaat beoordeeld op:

Wat

Punten (MAX)

De door de kandidaat voorgestelde procesaanpak, samenwerking en mate van flexibiliteit;

20

Competenties ten aanzien van bestuurlijke en politieke sensitiviteit, persoonlijkheid en authenticiteit;

20

De wijze waarop de kandidaat het op te stellen beeldkwaliteitsplan (en andere beleidsdocumenten) weet te vertalen en te concretiseren in samenwerking met de ontwikkelende partijen in Rijnhaven;

20

De mate waarin de kandidaat initiatieven neemt om het architectonische en stedenbouwkundige kwaliteitsniveau van de ontwikkeling Rijnhaven te verhogen, aan te jagen, te bewaken en denkt om te gaan met tegengestelde belangen.

30

Prijs offerte

10

Totaal

100

De presentatie en de vragen na de presentatie zijn bedoeld om inzicht te krijgen of de kandidaat voldoet aan de voor de gemeente belangrijke criteria voor een succesvolle samenwerking. Hierbij gaat het om het proces vanaf gunning opdracht tot en met de daadwerkelijke uitvoering van coördinerende maatregelen.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr (hybride werken is mogelijk). 

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 18 september 2023 tussen 13:00 uur en 16:00 uur.  De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 15 september 2023  bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag dinsdag 12 september 2023, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag  13 september 2023 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 14 september 2023, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Vacature eigenschappen

Vacature categorie

12 maanden, 4 tot 8 uur, HBO, Opdrachtduur, Opleiding, Regio, Uren per week, Zuid-Holland

Solliciteer online

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is vereist.