Job Location
Groningen
Posted Date Geplaatst 7 maanden geleden
2023-10-31

Organisatie
Wij zetten ons in voor een prettige werk- en leefomgeving voor alle Groningers! De provincie doet het werk waarvoor het Rijk te groot is en de gemeenten te klein. Maar dit doen wij niet alleen. We werken samen met inwoners, medeoverheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties hard aan alle uitdagingen waar we in Groningen voor staan. Zo verzilveren we kansen op het gebied van leefbaarheid, economie, vergroening, digitalisering en ecologie.

Al ruim 400 jaar zetten we ons in voor Groningen. Door te zorgen voor onze natuur, landschap en woningbouw. Maar ook door wegen aan te leggen en te onderhouden. We ondersteunen culturele activiteiten en organisaties zodat het culturele aanbod in Groningen levendig blijft. Er zijn subsidies voor het bedrijfsleven en ondernemers, om ze te helpen innoveren en verduurzamen.

Werken bij ons
Met onze vakkennis, betrokkenheid en liefde voor het gebied zorgen we er voor dat Groningen een plek is waar inwoners en gasten graag zijn. Wij werken allemaal met passie voor de samenleving. Dat vind je ook terug in de werksfeer. We werken veel samen om doelen te bereiken. We bieden veel ruimte voor eigen initiatief en het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Samen met collega’s werk je aan uiteenlopende opdrachten, in een complexe maar vooral uitdagende omgeving. Geen dag bij de provincie is hetzelfde!

Opdracht
Versnelling en opschaling van het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed is nodig met het oog op CO2-reductiedoelstellingen op de lange (Klimaatakkoord) en korte (Urgenda-vonnis) termijn.  Hiervoor heeft het ministerie van BZK het ‘Ontzorgingsprogramma Verduurzamen Maatschappelijk Vastgoed’ opgesteld.

Het ontzorgingsprogramma richt zich op het begeleiden van kleine maatschappelijk vastgoedeigenaren bij het verduurzamen van hun vastgoed, tot aan het moment van aanbesteden van de verduurzamingsmaatregelen. Het ministerie heeft criteria opgesteld om te bepalen welke maatschappelijke instellingen binnen de reikwijdte van het programma vallen.

De volgende doelgroepen vallen onder het programma:

  • Gemeenten met minder dan 50.000 inwoners op 1 oktober 2022;
  • Schoolbesturen PO&VO;
  • Zorgaanbieders;
  • Culturele ANBI’S;
  • Gebouwen met een publieksfunctie;
  • Religieuze of levensbeschouwelijke instellingen;
  • Besturen van een kinderopvangorganisatie.

Zie voor meer informatie, ook over de precieze criteria voor de doelgroepen, de website van RVO: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/spuk-ontzorgingsprogramma

Uitvoering ontzorgingsprogramma in de provincie Groningen
Het ontzorgingsprogramma is gestart in 2021 en loopt nog door tot en met 2024. Het streven is om in deze periode ongeveer 150 kleine maatschappelijk vastgoedeigenaren in de provincie Groningen te ontzorgen en begeleiden bij hun verduurzamingsopgave. Ook zijn aspecten als vraagbundeling (en daarmee kostenreductie) en het delen van opgedane regionale kennis en ervaring van belang. De provincies mogen grotendeels zelf bepalen hoe ze invulling geven aan het programma.

Vanwege uitbreiding en versnelling van het project zijn we op zoek naar een extra duurzaamheidscoach. De duurzaamheidscoach voert werkzaamheden uit voor bepaalde doelgroepen, onder leiding van de coördinerend coach. In dit geval zijn wij op zoek naar een coach voor met name de doelgroepen religieuze en levensbeschouwelijke instellingen en culturele instellingen, maar we zoeken wel iemand die op alle doelgroepen inzetbaar is.

Wat houdt het coachen (deze opdracht) in?
De duurzaamheidscoach biedt hulp aan kleine organisaties met maatschappelijk vastgoed bij verduurzaming van het vastgoed. De duurzaamheidscoach benadert de organisaties actief. Naast digitale communicatie gaat de duurzaamheidscoach ook naar de organisaties toe, vormt een sociaal netwerk rondom de organisatie en organiseert kennis- en leerbijeenkomsten met meerdere organisaties.

De coaches helpen instellingen door verduurzaming op de agenda te zetten (urgentiebesef) maar ook bij (het voorbereiden van) het uitvoeren van verduurzamingsmaatregelen.

De geboden hulp hangt af van de wensen en behoeften van de betreffende organisatie en kan bijvoorbeeld bestaan uit:

  • Het bespreken van de problematiek met beslissers/bestuur van de instelling;
  • Sparringpartner zijn bij uitvoeren van complexere maatregelen (bijvoorbeeld een gesprek over knelpunten, dilemma’s, plan van aanpak bij het aardgasvrij maken van het gebouw of het opwekken van duurzame energie);
  • Tussentijds contact met de instelling, fysiek of telefonisch/online;
  • Nazorg, door na afloop van het ontzorgingstraject te bellen over het proces en het resultaat.

De duurzaamheidscoach vormt als het ware de frontoffice van het ontzorgingsprogramma en is het vaste procesmatige aanspreekpunt voor de instelling.

Hoe gaan wij te werk?
De provincie Groningen hanteert de stappenplannen gedefinieerd door het ministerie als een leidraad voor het ontzorgingsstraject.  Met de eigenaren doorlopen we tot en met de aanbesteding van maatregelen de volgende fasen: Fase 1 intake, Fase 2 voorbereiding, Fase 3 inkoop. Een visueel overzicht met de stappenplannen is op te vragen bij Flextender via broker@flextender.nl.

De duurzaamheidscoach gaat deel uitmaken van een bestaand team van coaches (waarvan één coördinerende coach) en technisch adviseurs. Allen werken onder aansturing van de provinciale projectleiding.

De coaches hebben regelmatig onderling contact en afstemmend overleg omdat zij gezamenlijk het beschikbare budget per doelgroep gebruiken en beheren. De coaches bepalen de inzet van de adviseurs. Dat wil zeggen dat de coaches (uiteraard wel in samenspraak met elkaar, de instellingen en de adviseurs) bepalen wanneer welke adviseur (met welke expertise) wordt ingezet. Ook is er maandelijks een overleg met de projectleiding. Voor het plannen van werkzaamheden en het bijhouden van gewerkte uren werken we met een eigen digitale (tijdschrijf- en verantwoordings-) systeem.

De duurzaamheidscoach is verantwoordelijk voor (een) eigen doelgroep(en). Dit betekent dat de coach zelfstandig moet kunnen werken, te zetten stappen en te besteden uren (zowel eigen uren als inzet van adviseurs binnen de doelgroep) kan plannen en hierover achteraf zorgvuldig rapporteren. Wel is er voldoende afstemming met de andere coaches en projectleiding mogelijk en wordt verwacht dat ervaringen en leermomenten onderling worden gedeeld. Verder is het belangrijk dat de duurzaamheidscoach over onderstaande competenties beschikt.

Competenties
De duurzaamheidscoach:
1. moet communicatief vaardig zijn, in staat zijn om een organisaties proactief te benaderen, verbaal en schriftelijk, en ze aan te zetten tot het verduurzamen van hun vastgoed;
2. moet affiniteit hebben met maatschappelijk vastgoed;
3. draagt praktijkvoorbeelden uit en is in staat om kennis proactief te delen;
4. heeft kennis van gedragstheorie, persuasieve communicatie en kan anticiperen op het karakter van de organisatie en het stadium van het verduurzamingsproces waarin zij zich bevinden;
5. heeft globale kennis van verduurzamingstechnieken en kan een eerste globale scan maken van de verduurzamingsmogelijkheden van een gebouw of een portefeuille van gebouwen, en kan daarbij berekeningen uitvoeren t.b.v. een businesscase. Dit doet de duurzaamheidscoach met behulp van software;
6. moet enigszins op de hoogte zijn van beschikbare financieringsmogelijkheden.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Er wordt een inschrijving gedaan door/voor 1 professional en niet door een consortium of duo aanbieding;
2. Uurtarief maximaal € 100,00 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk;
3. Je bent onafhankelijk. Dit betekent dat je zelf niet betrokken wordt in het vervolg (advies-/facilitatortraject), geen directe banden hebt met leveranciers en geen vergoedingen ontvangt van leveranciers voor het aandragen van klanten;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
4. Aantoonbare kennis van- en werkervaring met verduurzaming van (bij voorkeur maatschappelijk) vastgoed of duurzaamheid binnen vastgoed (40 punten);
5. Aantoonbare (aanvullende) kennis van- en werkervaring met verduurzamingstechnieken en financieringsmogelijkheden (om bijvoorbeeld, een eerste indruk te kunnen geven van de te treffen maatregelen en de instelling te helpen bij haar overwegingen (40 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met doelgroepen religieuze, levensbeschouwelijke, en culturele instellingen (10 punten);
7. Aantoonbaar netwerk binnen de regio Noord Nederland/Provincie Groningen. Beschrijf dit netwerk (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op het provinciehuis op dinsdag 7 november 2023 tussen 09:00 uur en 13:00. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 3 november 2023 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie
– De opdrachtgever heeft ervoor gekozen om Flextender als broker in te zetten. Na gunning verzorgt Flextender derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met Flextender. De overeenkomsten zijn als model bijgevoegd in het reactieformulier (Model 4 in geval u een ZZP’er bent, Model 5 in geval u een Toeleverancier bent die een zzp’er aanbiedt en Model 6 in het geval u een Toeleverancier bent de Tijdelijke medewerker detacheert). U zal in casu factureren aan Flextender middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.
– Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
– Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.

    • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
    • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

Meer informatie
Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 1 november 2023, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Vacature eigenschappen

Vacature categorie

12 maanden, 16-40 uren per week, Groningen, HBO, in overleg uur, Opdrachtduur, Opleiding, Regio, Uren per week

Solliciteer online

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is vereist.