Tot snel?
Heb je nog vragen? Dan kun je contact met mij opnemen.
Organisatie
Wij zetten ons in voor een prettige werk- en leefomgeving voor alle Groningers! De provincie doet het werk waarvoor het Rijk te groot is en de gemeenten te klein. Maar dit doen wij niet alleen. We werken samen met inwoners, medeoverheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties hard aan alle uitdagingen waar we in Groningen voor staan. Zo verzilveren we kansen op het gebied van leefbaarheid, economie, vergroening, digitalisering en ecologie.
Al ruim 400 jaar zetten we ons in voor Groningen. Door te zorgen voor onze natuur, landschap en woningbouw. Maar ook door wegen aan te leggen en te onderhouden. We ondersteunen culturele activiteiten en organisaties zodat het culturele aanbod in Groningen levendig blijft. Er zijn subsidies voor het bedrijfsleven en ondernemers, om ze te helpen innoveren en verduurzamen.
Werken bij ons
Met onze vakkennis, betrokkenheid en liefde voor het gebied zorgen we er voor dat Groningen een plek is waar inwoners en gasten graag zijn. Wij werken allemaal met passie voor de samenleving. Dat vind je ook terug in de werksfeer. We werken veel samen om doelen te bereiken. We bieden veel ruimte voor eigen initiatief en het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Samen met collega’s werk je aan uiteenlopende opdrachten, in een complexe maar vooral uitdagende omgeving. Geen dag bij de provincie is hetzelfde!
Opdracht
Versnelling en opschaling van het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed is nodig met het oog op CO2-reductiedoelstellingen op de lange (Klimaatakkoord) en korte (Urgenda-vonnis) termijn. Hiervoor heeft het ministerie van BZK het ‘Ontzorgingsprogramma Verduurzamen Maatschappelijk Vastgoed’ opgesteld.
Het ontzorgingsprogramma richt zich op het begeleiden van kleine maatschappelijk vastgoedeigenaren bij het verduurzamen van hun vastgoed, tot aan het moment van aanbesteden van de verduurzamingsmaatregelen. Het ministerie heeft criteria opgesteld om te bepalen welke maatschappelijke instellingen binnen de reikwijdte van het programma vallen.
De volgende doelgroepen vallen onder het programma:
Zie voor meer informatie, ook over de precieze criteria voor de doelgroepen, de website van RVO: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/spuk-ontzorgingsprogramma
Uitvoering ontzorgingsprogramma in de provincie Groningen
Het ontzorgingsprogramma is gestart in 2021 en loopt nog door tot en met 2024. Het streven is om in deze periode ongeveer 150 kleine maatschappelijk vastgoedeigenaren in de provincie Groningen te ontzorgen en begeleiden bij hun verduurzamingsopgave. Ook zijn aspecten als vraagbundeling (en daarmee kostenreductie) en het delen van opgedane regionale kennis en ervaring van belang. De provincies mogen grotendeels zelf bepalen hoe ze invulling geven aan het programma.
Vanwege uitbreiding van het project zijn we op zoek naar een duurzaamheidscoach. De duurzaamheidscoach voert werkzaamheden uit voor bepaalde doelgroepen, onder leiding van de coördinerend coach. In dit geval zijn wij op zoek naar een coach voor met name de doelgroepen schoolbesturen en zorgaanbieders, maar we zoeken wel iemand die breed inzetbaar is.
Wat houdt het coachen (deze opdracht) in?
De duurzaamheidscoach biedt hulp aan kleine organisaties met maatschappelijk vastgoed bij verduurzaming van het vastgoed. De duurzaamheidscoach benadert de organisaties actief. Naast digitale communicatie gaat de duurzaamheidscoach ook naar de organisaties toe, vormt een sociaal netwerk rondom de organisatie en organiseert kennis- en leerbijeenkomsten met meerdere organisaties.
De coaches helpen instellingen door verduurzaming op de agenda te zetten (urgentiebesef) maar ook bij (het voorbereiden van) het uitvoeren van verduurzamingsmaatregelen.
De geboden hulp hangt af van de wensen en behoeften van de betreffende organisatie en kan bijvoorbeeld bestaan uit:
De duurzaamheidscoach vormt als het ware de frontoffice van het ontzorgingsprogramma en is het vaste procesmatige aanspreekpunt voor de instelling.
Hoe gaan wij te werk?
De duurzaamheidscoach gaat deel uitmaken van een bestaand team van coaches (waarvan één coördinerende coach) en technisch adviseurs. Allen werken onder aansturing van de provinciale projectleiding.
De coaches hebben regelmatig onderling contact en afstemmend overleg omdat zij gezamenlijk het beschikbare budget per doelgroep gebruiken en beheren. De coaches bepalen de inzet van de adviseurs. Dat wil zeggen dat de coaches (uiteraard wel in samenspraak met elkaar, de instellingen en de adviseurs) bepalen wanneer welke adviseur (met welke expertise) wordt ingezet. Ook is er maandelijks een overleg met de projectleiding. Voor het plannen van werkzaamheden en het bijhouden van gewerkte uren werken we met digitale (tijdschrijf- en verantwoordings-)systemen.
De duurzaamheidscoach is verantwoordelijk voor (een) eigen doelgroep(en). Dit betekent dat de coach zelfstandig moet kunnen werken. Wel is er voldoende afstemming met de andere coaches en projectleiding mogelijk en wordt verwacht dat ervaringen en leermomenten onderling worden gedeeld. Verder is het belangrijk dat de duurzaamheidscoach over onderstaande competenties beschikt.
Competenties
De duurzaamheidscoach:
Vereisten / knock-outcriteria
1. Er wordt een inschrijving gedaan door/voor 1 professional en niet door een consortium of duo aanbieding;
2. Uurtarief maximaal € 100,00 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk;
3. Je bent onafhankelijk. Dit betekent dat je zelf niet betrokken wordt in het vervolg (advies-/facilitatortraject), geen directe banden hebt met leveranciers en geen vergoedingen ontvangt van leveranciers voor het aandragen van klanten;
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
4. Aantoonbare kennis van- en werkervaring met verduurzaming van (bij voorkeur maatschappelijk) vastgoed of duurzaamheid binnen vastgoed (40 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met doelgroepen scholen en langdurige zorg, inclusief het opstellen van een portefeuilleaanpak (30 punten);
6. Aantoonbare (aanvullende) kennis van- en werkervaring met verduurzamingstechnieken en financieringsmogelijkheden (om bijvoorbeeld, een eerste indruk te kunnen geven van de te treffen maatregelen en de instelling te helpen bij haar overwegingen (20 punten);
7. Aantoonbaar netwerk binnen de regio Noord Nederland/Provincie Groningen. Beschrijf dit netwerk (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 31 mei 2023. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 30 mei 2023 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
Meer informatie
Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 25 mei 2023, 12:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.
Heb je nog vragen? Dan kun je contact met mij opnemen.