Job Location
Utrecht
Posted Date Geplaatst 7 maanden geleden
2023-10-10

Gemeente Wijk bij Duurstede
Samen met Cothen en Langbroek vormt Wijk bij Duurstede met ongeveer 24.000 inwoners en 150 medewerkers een middelgrote gemeente, waar het fijn is om te wonen en te werken. Onze omvang zien we als voordeel. Want werken voor onze gemeente wil zeggen dat je niet alleen je hoofd gebruikt, maar ook je handen uit de mouwen steekt en met je voeten in de klei staat. Je weet mét en voor wie je werkt en je ziet het resultaat van je werk in de praktijk tot stand komen. Korte lijnen met inwoners, ondernemers en het bestuur maken je werk interessant. Daarbij zetten we een gezonde dosis pragmatiek in. Het is denken én doen geblazen hier in Wijk. Daarbij vinden we het belangrijk dat we elkaar goed kennen en het leuk hebben met elkaar.
Bij de gemeente Wijk bij Duurstede verwelkomen wij graag mensen met verschillende leeftijden, achtergronden, overtuigingen en voorkeuren.

Opdracht
Vanwege het vertrek van de huidige gemeentesecretaris/algemeen directeur zijn we tijdelijk op zoek naar een ervaren interim gemeentesecretaris/algemeen directeur.

De context
Om de ambities waar te maken die zowel de raad als het college hebben voor onze samenleving is een krachtige en wendbare organisatie nodig. Waar mensen met vakmanschap, plezier en vertrouwen werken voor onze inwoners, ondernemers en bezoekers. We zijn er trots op dat ruim 150 mensen zich hiervoor vanuit onze gemeentelijke organisatie dagelijks inzetten.

Er wordt hard gewerkt aan een robuuste organisatie met medewerkers die hun manier van werken aanpassen aan de opgaven. En daarbij betrokkenheid en participatie van inwoners en ondernemers bij beleidsvorming en uitvoering willen en kunnen vergroten en recht doen. Enkele passages, rechtstreeks uit de organisatievisie, geven (beperkt) weer hoe de organisatie haar werk wil doen.

Prioriteiten stellen, afmaken en borgen van ons werk en processen zijn vaardigheden die hierbij nodig zijn. Nodig om de kennis en kunde te houden en om ons te ontwikkelen en tot een volgende stap te komen. Dit doen we met een compacte organisatie, toegesneden op haar taak.

We werken zelfbewust samen. We weten waar we goed in zijn, wat we kunnen en willen bijdragen. Binnen en buiten. Met elkaar, met ons bestuur, met verbonden organisaties en in de regio met collega-gemeenten. Investeren in samenwerken is heel belangrijk. In hoe we samenwerken komt het zelfbewuste naar voren.

Ieder van ons heeft en neemt verantwoordelijkheid. Passend bij de kennis van de inhoud en invloed die we hebben. Om te kunnen staan waar je voor staat heb je ook zelfvertrouwen nodig. Je moet je bewust zijn van je sterke en zwakke kanten. Dit zelfbewustzijn vertelt ons waar we goed in zijn. En wijst ons wanneer we andere expertise of competenties moeten inschakelen. Dit geldt zowel voor ons als gemeente als voor ons als individuele medewerker.

Bovenstaande passages zijn vertaald in concrete projecten in het kader van organisatieontwikkeling, zoals portfoliomanagement, contracteren en ambtelijk vakmanschap.

Profielschets
We zoeken een collega met hart voor medewerkers en inwoners, die een middelgrote gemeente weet te waarderen en voor ons – ook voor een korte periode – het verschil kan maken.

Vanuit jouw rol als algemeen directeur ga jij samen met het, relatief nieuwe, MT en de teamleiders actief verder met de reeds ingezette organisatieontwikkeling. De focus ligt hierbij op het in balans brengen van draagkracht en draaglast van de organisatie. De voortdurende spanning op het realiseren van ambities en maatschappelijke opgaven in relatie tot de draagkracht van de organisatie vraagt van jou zowel scherpte als souplesse richting zowel college als ambtelijke organisatie. Het verder ontwikkelen van integraal samenwerken, leiderschapsontwikkeling en behoud en ontwikkeling van medewerkers hebben ook focus. Voor een aantal politiek/bestuurlijk complexe projecten vervul je de rol van ambtelijk opdrachtgever.

Vanuit jouw rol als gemeentesecretaris ben je de eerste adviseur voor het college, je draagt bij aan een goed functionerend college en samenspel met de ambtelijke organisatie. Met je rol in de driehoek met burgemeester en griffier draag je bij aan de stabiliteit van het lokaal bestuur en ondersteunen jullie de gemeenteraad en het college bij het agenderen en realiseren van ambities en maatschappelijke vraagstukken. De gemeentesecretaris vertegenwoordigt de gemeente in tal van regionale overleggen en verbanden. Daarbij ga je uit van de kracht van de gemeente.

Zowel voor het college als voor de organisatie ben je zichtbaar, betrokken en toegankelijk. Je staat voor de organisatie én het college. Je signaleert knelpunten, bespreekt ze en handelt ernaar. Je durft kritische feedback te geven en te ontvangen en biedt tegenspel wanneer nodig.

Je biedt op motiverende wijze ruimte aan ontwikkeling van mensen, bent gedreven het beste uit onze organisatie te halen en bent transparant over rollen, verwachtingen en verantwoordelijkheden. Je bent een uitstekende teamspeler en een voorbeeld als het gaat om constructieve samenwerking met bestuur, collega’s en externe partners. Je bent ook een realist, iemand die bestuurlijke prioriteiten weet samen te brengen met een kritische houding voor wat haalbaar is voor de organisatie en die strategie kan omzetten in haalbare plannen. Je schat gevoeligheden goed in en handelt op basis daarvan snel en adequaat.

Naast jouw rol in de opgaves en organisatieontwikkeling en naar het college, vervul je de wettelijke taken van de gemeentesecretaris/ algemeen directeur van de organisatie en WOR-bestuurder.

Vereisten / knock-outcriteria

1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Gemeentesecretaris/ algemeen directeur.
2. Aantoonbare werkervaring als interim gemeentesecretaris / algemeen directeur;
3. Kandidaat is beschikbaar per 1 november 2023 voor minimaal 32 uur per week;
4. Kandidaat is bereid om volledig op locatie te werken.

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten)

5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als Gemeentesecretaris (40 punten);
6. Aantoonbare werkervaring op strategisch niveau met bezuinigingsopgaven (30 punten);
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met organisatieontwikkeling en verandering binnen een gemeentelijke organisatie (30 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

– Samenwerken
– Omgevingssensitiviteit
– Politiek bestuurlijke sensitiviteit
– Overtuigingskracht
– Luisteren
– Oordeelsvorming en besluitvaardigheid
– Strategisch / analytisch

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 14. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg, ma – di – wo – do -vr.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 13 oktober 2023  tussen 11:00 uur en 16:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 12 oktober 2023 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 9 oktober 2023, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 10 oktober 2023 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 11 oktober 2023, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Vacature eigenschappen

Vacature categorie

3, 32 - 36 uur, HBO, Opdrachtduur, Opleiding, Regio, Uren per week, Utrecht

Solliciteer online

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is vereist.