Job Location
Zuid-Holland
Posted Date Geplaatst 9 maanden geleden
2023-09-03

Organisatie en context
De gemeente Alphen aan den Rijn heeft een Jeugd & Gezinsteam organisatie opgericht, werktitel “Jeugd- en Gezinsteams Alphen aan den Rijn B.V.”, en zoekt daar een interim directeur-bestuurder voor. Deze organisatie betreft een zogeheten Overheids-B.V., een vennootschap die volledig eigendom is van de gemeente zodat het College namens de Raad kan sturen op de benodigde doorontwikkeling van de Jeugdhulp voor de Alphense jeugdigen.

Voor de inrichting van de Overheids-B.V. is sprake van een groeimodel, waarbij het per 2024 eerst van belang is dat er een stevige organisatie staat die is toegerust op het zelfstandig bieden van Jeugd- en Gezinshulp en het bieden van toegang tot specialistische vormen van jeugdhulp. In het nieuwe model wordt sterk ingezet op preventie. Deze organisatie werkt nauw samen met maatschappelijke partners, scholen, huisartsen etc. Vanaf de start zijn de jeugd- en gezinsteams ingericht met de sterkste professionals aan de voorkant die inzetten op preventie daar waar kan, zelf ondersteuning bieden aan alle gezinsleden met een hulpvraag en die inzetten op specialistische zorg daar waar nodig.

Opdracht
Om deze nieuwe organisatie geoperationaliseerd te krijgen, zoeken wij een interim directeur-bestuurder. De opdracht aan deze directeur-bestuurder is om de organisatie te helpen vormgeven samen met het huidige programmateam. Het programmateam is nu drukdoende met het inrichten van de bedrijfsvoering en start de werving en selectie van de medewerkers op.

In de fase tot het operationaliseren werk je als interim directeur-bestuurder binnen het programmateam mee aan de voorbereiding voor de start. Hierin trek je op met de programmamanager die rapporteert aan de ambtelijke en bestuurlijke opdrachtgevers. Nadat de contouren overgaan naar het operationaliseren word je de verantwoordelijk directeur-bestuurder van de Jeugd- en Gezinsteams Alphen aan den Rijn B.V. Na de opstartfase zal de werving voor de vaste bestuurder gestart worden. Van jou verwachten we een actieve inbreng in de werving- en selectieprocedure en een warme overdracht naar jouw opvolger.

We zoeken een interim directeur-bestuurder die gewend is om nieuwe organisaties in de zorg en/of het sociaal domein van de grond te krijgen en te positioneren in de omgeving met inwoners, voorliggende voorzieningen, tweedelijnszorgaanbieders, huisartsen, onderwijs, et cetera.

Je bent een boegbeeld en motivator voor de medewerkers, een sparringpartner voor de gemeente en gepokt en gemazeld in het werken in een politiek bestuurlijke omgeving. Je hebt een groot vermogen tot samenwerking en verbinding, waarbij je de belangen voor de organisatie vertegenwoordigt.

Deze ervaring heb je opgedaan als (interim-)directeur en/of bestuurder bij organisaties die Jeugdhulp aanbieden of bij een gemeente. Dit kan zijn in de preventieve kant, de eerstelijnsvoorzieningen en/of de tweedelijnsvoorzieningen. Vooral als je gewend bent om organisaties op te bouwen en van de grond te krijgen zijn wij naar jou op zoek. Je wordt extra gemotiveerd als het uitdagend wordt en omgevingen met tegenstrijdige belangen prikkelen jou om tot realisatie te komen.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Kandidaat is beschikbaar per uiterlijk 1 oktober 2023 voor minimaal 32 uur per week;
2. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring, in de rol van eindverantwoordelijke, met het opzetten van nieuwe organisaties;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende binnen het sociaal domein;
4. Een maximum uurtarief van €140,- exclusief btw en inclusief reiskosten woon- en werkverkeer;

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender 
5. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen het sociaal domein, waarbij de kandidaat ook zelf een visie geschreven heeft op recente vraagstukken in het sociaal domein en mogelijke oplossingen daarvoor, benoem dit in het cv (30 punten);
6. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring op bestuurlijk gebied van een jeugdzorg organisatie of bij een gemeentelijke organisatie (20 punten);
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op gebied van jeugdhulp (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met beleidsimplementatie bij nieuwe organisaties (10 punten);
9. Aantoonbare werkervaring in een uitvoeringsorganisatie in opdracht voor de overheid (10 punten);
10. Aantoonbare werkervaring met samenwerkingsprocessen waarbij de belangen van diverse stakeholders in acht worden genomen, benoem hiervan een voorbeeld in het cv (10 punten).

Competenties

  • Communicatieve vaardigheden, kan de vertaling maken van de bestuurlijke keuzes naar een gedragen uitvoeringsplan zodat de professionals zich herkennen in de doelen. Draagt deze boodschap ook als stevige leider uit richting de samenwerkingspartners;
  • Oog voor ontwikkelingen en het vermogen deze te relateren aan de opdracht van het college van B&W;
  • Makkelijk verbindingen leggen, oog voor de mens en omgevingssensitief;
  • Affiniteit met financiën, begrijpt het belang van begrotingsdiscipline;
  • Coachende en inspirerende leiderschapsstijl;
  • Feeling met organisatieontwikkeling en verandermanagement;
  • Je bent flexibel en schakelt snel, je executiekracht is groot evenals voldoende sensitief om te bepalen wat er wel en niet afgestemd moet worden;
  • Zowel de kracht van humor als van scherpte weet je uitstekend in te zetten.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie of vier kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 13 september 2023. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 12 september 2023 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 29 augustus 2023, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 31 augustus 2023 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 4 september 2023, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Vacature eigenschappen

Vacature categorie

32 tot 36 uur uur, Opdrachtduur, Opleiding, Regio, tot en met 30 juni 2024, Uren per week, WO, Zuid-Holland

Solliciteer online

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is vereist.