Job Location
Utrecht
Posted Date Geplaatst 8 maanden geleden
2023-09-28

Waar werken we aan in Soest
Werken voor de gemeente betekent werken voor onze 47.000 inwoners. Als gemeente ondersteunen we de samenleving op allerlei gebieden. Wij werken aan de leefbaarheid van onze gemeente en kijken daarbij naar de lange termijn. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 nu daadwerkelijk vastgelegd, zijn we druk met de voorbereidingen die getroffen moeten worden. Dat betekent dat het nieuwe Omgevingsplan opgezet moet worden waar uiteindelijk alle ruimtelijke regelgeving, zoals bestemmingsplannen en verordeningen, in moeten worden verwerkt. Ook moet de (digitale) dienstverlening naar de burger op peil blijven door het creëren en up-to-date houden van toepasbare regels.

Dit zijn wij
We vormen samen met 275 professionals onze organisatie. Ons doel is een toekomstbestendige organisatie te zijn en mee te bewegen met wat de samenleving nodig heeft. Dat vraagt om flexibele, lerende professionals en leidinggevenden die hen daarin stimuleren, faciliteren en de ruimte geven. Daarom staan onze medewerkers centraal; zij leveren de resultaten aan onze inwoners, ondernemers en bestuur. Werken aan een toekomstbestendig Soest doen we volgens onze drie kernwaarden: samen (met collega’s, bestuur, samenleving en partners), met vertrouwen in elkaar en daarbij leren we van de dingen die we doen en van onze omgeving.

Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is.

Je voert je opdracht uit binnen het team Ruimtelijke Ontwikkeling van de afdeling Ruimte. In dit team zitten zo’n 30 professionals die werken aan o.a. ruimtelijke plannen, de implementatie van de omgevingswet, waar jij dan ook een belangrijke rol in gaat vervullen, en beleid ten aanzien van wonen, water, groen, landschap, geluid.

Opdracht
De functie van regelanalist is een nieuwe functie die met de komst van de Omgevingswet een belangrijke rol gaat krijgen. Onder de Omgevingswet gaan allerlei aparte wetten die betrekking hebben op de ruimtelijke ontwikkeling en het gebruik hiervan samenkomen in 1 wet. Deze wetgeving geldt ook voor de inwoners van de gemeente. Vanuit die Omgevingswet zijn gemeenten verplicht om (voor 2032) een omgevingsplan op te stellen, waarin alle ruimtelijke  regels van de gemeente, inclusief een set regels vanuit het Rijk (de zogenaamde bruidsschat) een plek krijgen.  Deze set met  ‘voor burgers bindende regels’ is in veel gevallen nu nog gecompliceerd en lastig te interpreteren voor veel burgers. Door mee te denken over die regels en een groot deel van die regels toepasbaar te maken moet dit veel toegankelijker worden. Toepasbaar houdt in dat er beslisbomen aan de juridische regels gekoppeld worden. Deze beslisbomen bevatten begrijpelijke vragen voor inwoners die ze kunnen beantwoorden om zodoende te concluderen of een bepaald initiatief uitgevoerd mag worden of dat hier bijvoorbeeld een melding of een vergunning voor nodig is. Voor een goede dienstverlening is het belangrijk dat dit op termijn voor zoveel mogelijk activiteiten beschikbaar is zodat burgers dit zelf kunnen toetsen. Ook moeten deze toepasbare regels aangepast worden wanneer de regelgeving (het Omgevingsplan) zelf wijzigt. Omdat het gaat om een nieuwe functie, vullen we deze eerst tijdelijk in. Om weloverwogen vorm te geven aan de structurele invulling zijn wij op zoek naar een kwartiermaker/adviseur toepasbare regels (regelanalist).

We zoeken iemand die werkt aan de verschillende sporen:

  1. Je maakt toepasbare regels op B1 taalniveau. Aan de hand van de software ga je aan de slag om juridische regels om te zetten in vragenbomen zodat inwoners hun gewenste activiteit kunnen checken op een eventuele meldings- of vergunningsplicht, passendheid binnen de regels of strijdigheid met de regels. Je analyseert en beoordeelt hiervoor ook de bestaande wet-en regelgeving en het beleid dat betrekking heeft op de fysieke leefomgeving. Je denkt mee over het opstellen van juridische regels voor het nieuwe Omgevingsplan. Dit alles doe je uiteraard in samenspraak en met de hulp van andere collega’s, zoals vergunningverleners, juristen, beleidsmedewerkers, ICT, Geospecialisten. In sommige gevallen is ook interbestuurlijke afstemming nodig met bijvoorbeeld Waterschap, Provincie, Omgevingsdienst, GGD, Brandweer etc.)
  2. Tevens moeten er toepasbare regels worden geschreven voor de indieningsvereisten. Wanneer blijkt dat een aanvrager een vergunning nodig heeft zou hij/zij met hetzelfde systeem ook moeten kunnen nagaan wat er dan in elk geval aangeleverd dient te worden.
  3. Je houdt toepasbare regels up to date wanneer juridische regels wijzigen.
  4. Je bent eindverantwoordelijk om de toepasbare regels op de juiste manier in het loket (Digitaal Stelsel Omgevingswet) te krijgen;
  5. Als regelanalist doe je ook onderzoek naar en monitor je de behoeften van de klant.
  6. Kwartiermaken: je brengt in kaart welke mensen nodig zijn om ervoor te zorgen dat de vertaling van de juridische regel naar toepasbare regel correct en inhoudelijk kloppend gemaakt kan worden, en brengt deze mensen bij elkaar. Daarbij zorg je ervoor dat duidelijk is welke rollen er nodig zijn in deze omzetting en wie welke taken moet oppakken.

Als kwartiermaker regelanalist ga je deze nieuwe werkzaamheden vormgeven zodat deze goed kunnen gaan verlopen.
Kortom je bent de spin in het web

Vereisten / knock-outcriteria  
1. Aantoonbare kennis en/ of werkervaring met het opstellen van toepasbare regels of doelgerichte digitale regelgeving, benoem waar dit is opgedaan;
2. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding;
3. Beschikbaar voor minimaal 24 uur per week.

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender
4. Minstens 1 jaar aantoonbare werkervaring als regelanalist (30 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met de Omgevingswet (20 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van ruimtelijk beleid (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met software Berkley Bridge (10 punten);
8. Beschikbaar op woensdag ivm overleg omgevingsplan (10 punten);
9. Minstens 1 jaar aantoonbare werkervaring bij een overheidsorganisatie (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Communicatief vaardig en besluitvaardig
  • Analytisch sterk en grondig en gestructureerd in werkwijze
  • Juridische kennis,
  • Omgevingsbewustzijn en Politiekbewustzijn,
  • Verbinder, Modelleur,
  • Taalkundig, Onderzoeker,
  • Procesbegeleider,
  • Klantgericht, Pionier
  • Kennis DSO

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10a. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in ieder geval de woensdag in verband met het overleg omgevingsplan.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 3 oktober2023 van 13:00 uur tot 15:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 2 oktober 2023 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 27 september2023, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 28 september 2023 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 29 september 2023, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Vacature eigenschappen

Vacature categorie

24-36 uur, HBO, Opdrachtduur, Opleiding, Regio, tot 1 april 2024, Uren per week, Utrecht

Solliciteer online

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is vereist.