Job Location
Zuid-Holland
Posted Date Geplaatst 8 maanden geleden
2023-09-07

Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied.
132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn.

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Bij het team Beleid Openbare ruimte werken ongeveer 25 mensen die o.a.; opdrachtgever zijn van de reconstructie werkzaamheden, beleid maken voor groen/afval/water/mobiliteit/duurzaamheid of ontwerpen maken voor de inrichting van de openbare ruimte.  Ook de verbinders vanaf de ruimtelijke projecten tot en met het beheer en onderhoud.

Opdracht
We werken aan de toekomst van Alphen aan den Rijn. klimaatverandering, wateroverlast, water tekort, hittestress en energietransitie, enkele thema’s waar we dagelijks mee te maken hebben.  Dat merken we bovengronds, in woningen, stadscentra, bij bedrijven. Maar ook ondergronds brengt dit de nodige uitdagingen met zich mee. Verzakkende bodem, een toekomstgerichte kijk op waterbergingen, riolering en de energienetten zijn aan de orde van de dag, daarnaast is de ruimte in de ondergrond beperkt.

De gemeente wil deze opgaven in samenhang aanpakken. Niet alleen om daarmee keuzes te maken die toekomstbestendig zijn. Het gaat ook om de impact voor de omgeving. Straten hoeven minder vaak open en door ingrepen goed af te stemmen kunnen we ook kosten besparen. Deze afstemming dient zowel intern als extern (netwerkleveranciers/beheerders, ODMH) goed plaats te vinden. We zoeken een kwartiermaker die met interne en externe stakeholders inzicht geeft in welke (toekomstige) opgaven impact hebben op het werk van de gemeente in de ondergrond en dit vertaalt naar:

  1. Degelijke inhoudelijke advisering op gemeentelijk niveau over te maken keuzes en planningen t.a.v. kabels en leidingen in de ondergrond (niet op individuele projecten of reconstructies)
  2. Een specifiek voor Alphen aan den Rijn passende werkwijze ‘bodem, kabels en leidingen’,inclusief proces, data(beheer) en aansluitend op andere interne en externe relevante ontwikkelingen.
  3. Een voorstel voor bestendiging van hierboven genoemde werkwijze, proces, en data(beheer) kennis/expertise en werkwijze in de staande organisatie van de gemeente.

Wat doen we op dit moment waarop je kunt aansluiten:
Hier aangeven waar we staan met programmering enz. zoals hieronder
In delen van Alphen aan den Rijn hebben we te maken met ernstige verzakking van de bodem. Zowel in woningbouwprojecten als onderhouds- of reconstructiewerkzaamheden is er behoefte aan integrale advisering en coördinatie over de ondergrond (inc. slappe bodem).   Het niet alleen om technische oplossingen. Door de afnemende ruimte in de ondergrond en het toenemende aantal belanghebbenden gaat het nu op de eerste plaats om overzicht creëren en de afhankelijkheden in beeld brengen. Overzicht van de spelers, spelersvelden en spanningsvelden, want iedereen wil gebruikmaken van de ondergrond.
Wat wij zoeken is een kwartiermaker kabels en leidingen die voor de gemeente Alphen aan den Rijn zorgt dat het geheel aan ondergrondse infrastructuur vorm krijgt, met een duidelijke focus op het organisatorisch vlak en de externe stakeholders. Het gaat dus vooral om het tactische en strategische niveau. De focus dient te liggen op het benoemen en vastleggen van verantwoordelijkheden en het vroegtijdig afstemmen van de impact van een project op kabels en leidingen aan de voorkant. Hiervoor moet het onderwerp kabels en leidingen goed geborgd worden binnen de organisatie o.a. dmv werkprocessen. Dit sluit aan bij de werkprocessen, die we binnen de hele keten aan het opschrijven zijn. De kwartiermaker zorgt ervoor dat het kabel- en leidingenproces een tweede natuur wordt van de organisatie en onze externe stakeholders.
In eerste instantie zoeken wij een organisator, een kwartiermaker. Affiniteit met civieltechnische bouw- en infraprojecten is wenselijk om begrip te hebben voor ieders belangen, maar ook de verbindende kracht om de betrokken spelers hierin mee te nemen. Daarnaast moet de kwartiermaker een flinke honger hebben naar het op de hoogte zijn van maatschappelijke ontwikkelingen (energietransitie, klimaatadaptatie, etc.) en wet- en regelgeving. De kwartiermaker creëert orde in de chaos. Het is zeker geen functie voor mensen die van gebaande paden houden. Een flinke portie gezond verstand, kritisch en analytisch denkvermogen, besluitvaardigheid en overtuigingskracht zijn de eigenschappen waardoor de kwartiermaker zijn werk goed kan uitvoeren. Op diverse plekken in de organisatie zijn medewerkers betrokken bij vraagstukken rondom kabels, leidingen en ondergrond, maar we missen coördinatie en verbinding op de onderdelen Ook de rolverdeling en daarbij behorende verantwoordelijkheden mogen beter in kaart worden gebracht.

Wij zoeken een kwartiermaker die in beeld brengt wat de opgave op bovenstaande gebieden is, welke ontwikkelingen we in de toekomst kunnen verwachten (trends) en wat we hier organisatorisch en beleidsmatig voor nodig hebben. Hierbij willen we ook nadrukkelijk in kaart brengen, wat hebben we al in huis voor expertise en wat moet nog worden aangevuld. Dit op gebied van kwaliteit, kwantiteit en samenwerking.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring bij een gemeentelijke instelling;
3. Minimaal 3 jaar ervaring als adviseur of beleidsmedewerker op het gebied van kabels, leidingen en ondergrond;
4. Maximum uurtarief van €125,- excl. btw en incl. reis en verblijfkosten;

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het behandelen van vraagstukken op het gebied van beleid kabels, leidingen en/of ondergrond (30 punten);
6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het opstellen van een duidelijk visie op de ondergrondse infrastructuur, geef hier ook een voorbeeld van (30 punten);
7. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het opstellen van procesafspraken en samenwerkingsprotocollen (20 punten).
8. Aantoonbare werkervaring met samenwerkingsprocessen waarbij de belangen van diverse stakeholders in acht worden genomen, benoem hiervan een voorbeeld in het cv (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Analytisch;
  • Communicatief vaardig;
  • Samenwerkingsgericht, ervaring met werken in teamverband;
  • Oplossingsgerichtheid;
  • Organisatorisch inzicht;
  • Schriftelijke vaardigheden.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie schatten wij in op functieschaal 12. Het is een geen structurele functie in de gemeente

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk? Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden gepland in overleg. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 13 september 2023 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 6 september 2023, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 7 september 2023 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 8 september 2023, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Vacature eigenschappen

Vacature categorie

16 tot 24 uur uur, 6 maanden, HBO, Opdrachtduur, Opleiding, Regio, Uren per week, Zuid-Holland

Solliciteer online

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is vereist.