Job Location
Utrecht
Posted Date Geplaatst 8 maanden geleden
2023-09-12

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Opdracht
OV-Knooppunt Breukelen is een strategisch gelegen locatie tussen Utrecht en Amsterdam met verschillende potenties en ambities op het vlak van verstedelijking en mobiliteit. Het gebied is in de U Ned studie Utrecht Nabij als Regiopoort benoemd (Regiopoort Breukelen). In de Omgevingsvisie provincie Utrecht is het aangegeven als potentiële locatie voor grootschalige integrale ontwikkeling  van wonen en werken rondom het knooppunt. Tegelijkertijd grenst deze locatie aan het open en te beschermen landschap van het Groene Hart. Voor de lange termijn wordt er gewerkt aan een visie over hoe het hele gebied in de gemeente Stichtse Vecht tussen A2 en Amsterdam Rijnkanaal ontwikkeld moet worden. Dit wordt begrensd door de N401, Amerlandseweg en het Amsterdam-Rijnkanaal. Het stationsgebied is daar een deelgebied in.

Het knooppuntgebied is in het verleden stapsgewijs ontwikkeld met meerdere perspectieven. Het is een gelaagd gebied waar kansen liggen om het gebied beter te laten functioneren. Er liggen in dit gebied diverse opgaven waarbij centraal staat dat de knoop- en plaatswaarde van dit OV-knooppunt een impuls nodig hebben om succesvol bij te dragen aan het functioneren van dit knooppunt.

In dit gebied wordt gezocht naar gezonde verstedelijking met een mix van wonen en werken nabij hoogwaardige openbaar vervoer en het verbeteren van de koppeling met het Groene Hart als groene halte. Juist in dit gebieden moeten rood (wonen en werken) en groen (recreatie en natuur) in samenhang worden ontwikkeld. Daarvoor zijn in het verleden al diverse plannen geweest. In 2022 zijn er veel stappen gezet om de kansen in dit gebied te gaan verzilveren. Zo is er een Strategische Verkenning uitgevoerd waar gekeken is naar de mogelijkheden voor het gebied tot 2040 en zijn de eerste twee stappen van het Handelingsperspectief voor OV-knooppunten uitgevoerd. Bij deze verkenning zijn de volgende partijen betrokken: Rijkswaterstaat, Waterschappen NS, ProRail en gemeente Stichtse Vecht.

De veelheid van partijen zorgt ook voor een veelheid aan belangen, wensen en ambities. Tegelijkertijd spelen er in het gebied verschillende ontwikkelingen en projecten. Dit zorgt voor een hoge complexiteit in een gebied dat in beweging is.

Kwaliteitsimpuls voor de korte termijn
Omdat de ontwikkeling van dit gebied een proces is die nog vele jaren gaat duren bestaat de wens om voor de korte termijn het knooppunt een kwaliteitsimpuls te geven. In het gebied liggen nu diverse opgaven waar voor de korte termijn een oplossing voor wordt gezocht, zonder dat dit ontwikkelingen in de verdere toekomst in de weg staat. Vastgoedontwikkeling is expliciet geen onderdeel van de kwaliteitsimpuls. De kwaliteitsimpuls gaat daarom over de herinrichting van de openbare ruimte die kansen creëert voor ontwikkeling op de korte termijn. Als we spreken over kwaliteitsimpuls beogen we het vergroten van de leefbaarheid in zowel het gebied als de directe omgeving. De inrichting moet een duurzaam en toekomstbestendig zijn. De kwaliteitsimpuls moet in 2025 gerealiseerd zijn.

Voor het uitvoeren van de Kwaliteitsimpuls hebben voor het ontwerpproces Urban Synergy aangetrokken in een consortium met andere partijen. Zij zullen het ontwerpproces leiden en werken toe naar drie scenario’s om vervolgens een voorkeursscenario verder uit te werken. Medio januari zal er een bestuurlijk go/no-go moment georganiseerd moeten worden waar het voorkeursscenario gepresenteerd wordt. In aanloop daar naar toe moet al duidelijk worden of alle partijen verder willen met de tweede fase van het ontwerpproces. Afhankelijk van dit besluit kan de opdracht verlengd worden met vijf maanden. Is er geen positief besluit dan wordt de Kwaliteitsimpuls afgerond evenals deze opdracht. Het is de taak van de projectleider om met de scenario’s in de hand met de samenwerkingspartners tot overeenstemming te komen om met de tweede fase te starten.

In de tweede fase zal het voorkeursscenario uitgewerkt worden tot een voldragen ontwerp met detaillering en materialisering. Om te komen tot een investeringsbesluit moet in maart als een besluit voorbereid zijn. Dit is de taak van de projectleider met ondersteuning van het ontwerpbureau. Vervolgens moet er toe gewerkt worden naar een uitvoeringsovereenkomst tussen de partijen om concrete (financierings)afspraken te maken over de inzet van elke partij. De uitdaging daarbij is dat de verschillende partijen aangeven beschikken over beperkte middelen. De projectleider dient daarom te beschikken over gedegen proceskwaliteiten om overeenstemming te bereiken. (nieuwe tekst)

Opgaven onderdeel van de kwaliteitsimpuls:

  • Participatie met stakeholders
  • Verblijfskwaliteit stationsgebied
    • Sociale veiligheid
    • Leefbaarheid en voorzieningen
  • Openbaar vervoer
    • Transferkwaliteit trein-bus
    • Aansluiting op Uitvoeringsagenda van de U-liner Breukelen/Amsterdam – Mijdrecht – Uithoorn op het knooppunt
    • Vergroten capaciteit deelfietsen (ook voor recreatie)
  • Parkeren:
    • Fiets- en scooterparkeren (realisatie extra capaciteit)
    • OV (buffer)
    • Auto (P+R en het Rode Dorp) exclusief realisatie parkeergarage P1
  • Klimaatadaptatie
  • Doorstroming/verkeerscirculatie (voet, fiets, OV, auto’s, vrachtverkeer)
    • Bocht Broekdijk-West
    • Locatie busstation
  • Recreatieve koppeling met omgeving (Groene Hart, Vecht, Loosdrechtse Plassen, Oude en Nieuw Hollandse Waterlinie) inclusief versterking van het Toeristisch Overstap Punt
  • Beheer, onderhoud en exploitatie van de openbare ruimte van het knooppunt gebied

De centrale vraag, die al deze opgaven bundelt, is:

Hoe kan het knooppuntgebied van Breukelen versterkt worden en wat is daarvoor een logische inrichting?

We zoeken een senior projectleider met seniore proceskwaliteiten om sturing te geven aan het ontwerpproces, het overzicht van de verschillende ontwikkelingen in het gebied kan bewaken en met de samenwerkende partijen rond knooppunt Breukelen te komen tot een hoogwaardige en gedragen kwaliteitsimpuls voor het knooppuntgebied.

Als projectleider Kwaliteitsimpuls Knooppunt Breukelen zijn je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:

  • Plan van aanpak ontwikkelen om van ontwerp naar een samenwerkingsovereenkomst tussen de betrokken partijen te komen;
  • Initiëren, voorbereiden en faciliteren van politiek-bestuurlijke overleggen; (besluitvormingsstukken en bestuurlijke overleggen);
  • Het betrekken van relevante stakeholders en het bewaken van een zorgvuldige afweging van hun belangen;
    • Specifiek het bundelen van de wensen vanuit de provinciale organisatie voor de herinrichting van het knooppuntgebied;
  • Voorbereiden van besluitvorming en ontwikkelen van draagvlak voor het ontwerp van de kwaliteitsimpuls;
  • Opstellen van een realistische begroting en met partijen komen tot een sluitende financiering van de kwaliteitsimpuls;
  • Actualisatie van het werkplan voor beheer en onderhoud van het stationsgebied Breukelen en indien nodig van het Beheerconvenant;
  • Inbrengen van korte termijn ambities en planelementen bij de langere termijn ontwikkeling van knooppunt Breukelen.

Processen die onderdeel kunnen uitmaken van een verlenging van de opdracht:

  • Van Definitief ontwerp naar bestek;
  • Aanbesteding van werk en selectie aannemer;
  • Begeleiding realisatie ontwerp.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider of beleidsadviseur op het gebied van mobiliteits-en infrastructurele vraagstukken binnen OV (OV-knooppuntontwikkeling);
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider of beleidsadviseur binnen een bestuurlijke omgeving.

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten)
4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als projectleider of beleidsadviseur op het gebied van mobiliteits-en infrastructurele vraagstukken binnen OV (OV-knooppuntontwikkeling) (40 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met het opzetten en begeleiden van een uitvraag voor selectie van een ontwerpbureau dat het proces uitvoert (15 punten);
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de hele keten van strategieontwikkeling tot en met realisatie (15 punten);
7. Aantoonbare ervaring in politiek-bestuurlijke processen en de daarmee samenhangende besluitvormingscircuits. (procesmanagement, verbinden van diverse stakeholders, zowel bestuurlijk als ambtelijk) (20 punten);
8. Maximaal uurtarief van €110,- exclusief BTW/inclusief reiskosten woon-werkverkeer (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet. Een gecombineerde aanbieding van junior en senior is toegestaan.

Competenties

  • Aantoonbare kennis van/ervaring met OV (OV-knooppuntontwikkeling) in de hele keten van strategieontwikkeling tot en met realisatie;
  • Is goed bekend met (de werking van) verschillende overheidslagen (Rijk, provincie, regio en gemeenten);
  • Heeft ervaring met OV-knooppuntontwikkeling;
  • Heeft ervaring met burgerparticipatie;
  • Organisatiesensitief en omgevingsbewust;
  • Is verbindend en samenwerkingsgericht;
  • Heeft ervaring met inkooptrajecten bij de overheid;
  • Is een integraal ruimtelijk denker met affiniteit voor mobiliteit, bij voorkeur openbaar vervoer en openbare ruimte;
  • Is proactief en resultaatgericht;
  • Heeft oog voor het totaalplaatje en koppelingen binnen en buiten het gebied en de tijdshorizon.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling Offertes op minimumeisen
De Offertes worden eerst beoordeeld op de minimumeisen die in de Offerteaanvraag zijn vermeld. De controle van de Offerte vindt plaats op daadwerkelijke inhoud en naar waarheid, hierbij kan eventueel ook contact gezocht worden met derden. Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor Stap 2 in de beoordeling. De Offertes die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) Offertes die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking op de in de Offerteaanvraag genoemde “selectiecriteria te beoordelen in Stap 2”. De tien (10) Offertes die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor Stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige Offertes worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de tien (10) offertes van in onderlinge vergelijking op de volgende gunningscriteria.

– Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
– Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De drie (3) Offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria gaan door naar Stap 4 (Selectiegesprek). De kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de Opdrachtgever nader geverifieerd in hoeverre de betreffende Offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria die genoemd zijn bij Stap 2 en Stap 3. Daarnaast wordt getoetst op de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal Stap 3 van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de Gegadigde die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Alle overige Inschrijvers worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Tariefbandbreedte tussen € 95 en € 110.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  ja.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op locatie maandag 18 september 2023 van 10.00 uur tot 12.00 en van 14.00 tot 16.00 de kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 17 september 2023 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 7 september 2023, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 9 september 2023 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt woensdag 13 september 2023, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Vacature eigenschappen

Vacature categorie

16 uur uur, 6 maanden, HBO, Opdrachtduur, Opleiding, Regio, Uren per week, Utrecht

Solliciteer online

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is vereist.