Job Location
Zuid-Holland
Posted Date Geplaatst 11 maanden geleden
2023-06-14

Organisatie
Alphen aan den Rijn heeft meer dan 110.000 inwoners die wonen in een van de 8 kernen in het Groene Hart. De stad is prachtig gelegen aan twee rivieren en ligt midden tussen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Leiden. Dit zorgt ervoor dat de gemeente een dorps karakter combineert met (groot)stedelijke voorzieningen maar ook uitdagingen. Alphen aan den Rijn staat voor majeure transities in de maatschappij met een hoge mate van complexiteit, onvoorspelbaarheid en onzekerheid die zich in de samenleving voordoen. Die maatschappelijke opgaven vragen om een integrale aanpak waarin vanuit visie aan strategische doelen wordt samengewerkt, beweging wordt gecreëerd en patronen worden doorbroken.

Opdracht
Vanwege het vertrek van een van de twee teammanagers (die met pensioen gaat) en het tot nu toe nog niet in kunnen vullen van de ontstane vacature, zoeken we interim teammanager die snel beschikbaar is.

Gemeente Alphen aan den Rijn is een innovatieve, ambitieuze en betrokken organisatie, met interessante inhoudelijke en organisatorische uitdagingen. De organisatie is klein genoeg om bestuur en collega’s snel te kunnen benaderen, maar groot genoeg om echt innovatie- en slagkracht te hebben. Door alle crises, maatschappelijke ontwikkelingen en onrust is de urgentie in het brede sociaal domein groter dan ooit. Er is veel beweging in de gemeente en regio, maar ook landelijk; door herziening van het stelsel, regionale herindelingen en bundeling van gelden. Een ambitieus college maakt de uitdaging compleet.

De teams Maatschappelijke Ontwikkeling werken aan integrale en complexe vraagstukken binnen het sociaal domein. Wij zoeken daarom een strategische teammanager die makkelijk beweegt in onze gemeente waar politiek, uitvoering, opgavegericht werken, directie en diverse domeinen samen komen. Je hebt wekelijks portefeuilleoverleg met de wethouders en fungeert hierin afwisselend als voorzitter. Signalen kun jij omzetten naar jouw team en andersom.

De twee teams Maatschappelijke Ontwikkeling zijn verantwoordelijk voor bestuurlijke en strategische advisering, uitvoeringsgerichte beleidscyclus en contractmanagement (contracten en subsidies) in het sociaal en maatschappelijk domein. Binnen maar ook buiten het sociaal domein werken we vanuit drie centrale opgaven: Bestaanszekerheid als basis, Gelijke kansen bevorderen en Gezond leven in een gezonde leefomgeving. Samen met twee opgavemanagers zorg je dat de expertise in jouw team, bijdraagt aan deze belangrijke thema’s. Hierdoor stuur je op integrale thema’s. De expertise van jouw team ligt met name op de terreinen Jeugd, Onderwijs, Werk & Inkomen, en Cultuur.

Als teammanager geef je op een coachende en inspirerende wijze leiding. Je kent en overziet het werkveld van het team en de voortgang op de afgesproken resultaten, je helpt het team prioriteiten stellen en hakt knopen door. Tegelijk stimuleer je zelforganisatie door het bevorderen van eigenaarschap. Je stuurt bij als dat nodig is, maar doet dit vanuit het oogpunt van vertrouwen, leren en ontwikkelen. Naast personele en inhoudelijke verantwoordelijkheid draag je ook de financiële verantwoordelijkheid voor de budgetten van jouw team.

“Wij willen bereiken dat alle Alphenaren betekenisvol kunnen leven in onze samenleving. Inwoners die hierbij ondersteuning nodig hebben, vinden deze gemakkelijk en dichtbij.”

Profiel

  • Heeft een leiderschapsstijl die coachend en inspirerend is.
  • Stimuleert eigenaarschap maar behoudt oog voor teamdynamiek en individuen.
  • Verstaat de rollen bij opdrachtgever- en opdrachtnemerschap en stuurt daarbij het team aan zonder het werk van de teamleden over te nemen.
  • Zorgt voor rust en voor een gezonde verhouding tussen bestuur en ambtelijke organisatie.
  • Begrijpt hoe de bestuurlijke wereld en ambtelijke wereld zich tot elkaar verhouden. Heeft daar kennis van en ervaring in. Is daar verbindend in, maar fungeert ook als buffer waar nodig.
  • Inspirerende, strategische en besluitvaardige manager met ruime managementervaring om het team op integrale wijze aan te sturen en richting te geven aan veranderingen die in het brede sociaal domein bezig zijn (zoals de organisatie van jeugdhulp) en gaan komen.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende binnen gemeentelijke overheid;
  2. Kandidaat is beschikbaar per uiterlijk maandag 1 juli 2023 voor 36 uur per week.

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)

  1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring bij de gemeentelijke overheid (25 punten);
  2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring op beleidsmatig gebied in het gemeentelijk sociaal domein (20 punten);
  3. Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in een leidinggevende functie (20 punten);
  4. Minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring als leidinggevende van beleidsprofessionals binnen het gemeentelijk sociaal domein (30 punten);
  5. Beschikbaar per maandag 26 juni 2023 voor 24 tot 36 uur per week (5 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Verbindend
  • Resultaatgericht
  • Open, duidelijke en toegankelijke communicatiestijl
  • Politiek sensitief en draagt politieke sensitiviteit uit naar het team
  • Benaderbaar, zichtbaar en toegankelijk voor de organisatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie vijftien (15) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De vijftien (15) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg, ma – di – wo – do – vr.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 21 juni 2023. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 20 juni 2023 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 12 juni 2023, 9:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 13 juni 2023 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 15 juni 2023, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Vacature eigenschappen

Vacature categorie

36 uur, Opdrachtduur, Opleiding, Regio, Tot en met 31 december 2023, Uren per week, WO, Zuid-Holland

Solliciteer online

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is vereist.