Job Location
Utrecht
Posted Date Geplaatst 8 maanden geleden
2023-10-08

Organisatie
De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig. Met zo’n 400 collega’s werken we voor en met ongeveer 60.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Onze cultuur is informeel, onze werkwijze integraal en interactief. Ontwikkeling is voortdurend vereist en belangrijk: als organisatie weten wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen.

Als medewerker van de gemeente Zeist voel je je echt betrokken bij Zeist en haar inwoners. Er is veel te doen om onze gemeente nu en in de toekomst voor iedereen aantrekkelijk te houden. Samen met je collega’s werk je er continu aan om dat voor elkaar te krijgen. We staan met onze organisatie voor de uitdaging om de dienstverlening aan de inwoners, bedrijven en instanties van Zeist te blijven verbeteren. Dat doen we samen en daarbij richten we ons op onze klant. Sterker nog, we vertrekken vanuit de klant. In onze organisatie vormen we op een eigentijdse manier de schakel tussen politiek en burger.

Team
Je bent Teammanager voor drie verschillende teams:

Team Strategie en Bestuur
De strategisch en bestuursadviseurs binnen dit team staan met één been in de samenleving en met het andere in de gemeentelijke organisatie. Ze zien en begrijpen wat ontwikkelingen en opgaven in de samenleving voor ons werk in de gemeente betekenen, leggen de juiste verbanden en vertalen ze in een goed (interactief) proces waaruit plannen, ideeën of beleid voortkomen die het gewenste maatschappelijk effect sorteren. Adviseren doen ze voor vraagstukken binnen onze gemeentegrenzen, maar ook voor de regio. De adviseurs werken domeinonafhankelijk, in nauwe samenwerking met de vak-afdeling en zoveel mogelijk interactief.

Team Projectenbureau
Binnen dit team zijn project- en programmamanagers, ondersteund door de projectondersteuners, verantwoordelijk voor de projecten, opgaven en programma’s binnen allerlei thema’s. Denk op dit moment bijvoorbeeld aan wonen, gebiedsontwikkeling, duurzaamheid en economie. Maar ook waar het gaat om organisatieontwikkeling, processen of bedrijfsvoering stropen ze graag hun mouwen op. Projectmatig Creëren Zeist (PMCZ) is daarbij onze leidraad. Van idee tot realisatie, van projectbrief tot oplevering, overdracht en evaluatie. De inhoudelijke verantwoordelijkheid van de projecten is belegd bij de Ambtelijk Opdrachtgevers die ook onderdeel uit maken van het team, net zoals de planeconomen.   

Team Juridische Zaken
Het team Juridische Zaken is het juridisch geweten van de organisatie, ondersteunt de organisatie met juridisch advies in brede zin en bestaat uit adviseurs op het gebied van inkoop, privaatrecht en bestuursrecht. Onderdeel daarvan is de  afhandeling van bezwaarschriften. Maar liever nog draagt Juridische Zaken er aan bij dat bezwaar- en beroepzaken worden voorkomen door middel van premediation en een heldere terugkoppeling op terugkerende inhoudelijke thema’s. Het team is ook ondersteunend als het gaat om het adviseren en faciliteren van het bestuur en de gemeentelijke organisatie op het gebied van (Europese) aanbestedingen en het zorgdragen voor de rechtsbescherming. De medewerkers van Juridische zaken verbinden bestuurlijke doelen aan juridische mogelijkheden en maakt zaken mogelijk, met recht.

De teams, met in totaal 60 medewerkers (incl. inhuur), werken vanuit vertrouwen in de kracht van de samenleving, in samenwerking met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgevers én de collega’s binnen de organisatie.

Opdracht
Per oktober 2023 is de huidige Teammanager een nieuwe uitdaging buiten de gemeente Zeist aan gegaan. Dit moment willen we gebruiken om terug te blikken én vooruit te kijken. Om vervolgens met deze nieuwe inzichten opnieuw de juiste focus aan te brengen om de teams nog meer in hun kracht te zetten en verder te bouwen aan een toekomstbestendige organisatie.

Dit doe je.
Je opdracht bestaat uit het vormen van een visie over de toekomst van deze afdeling(en). Je dompelt jezelf onder in de organisatie om vervolgens vanuit jouw expertise en vanuit een helicopterview te adviseren aan het directieteam over wat er nodig is om deze afdelingen in hun kracht te zetten en daarmee een bijdrage te leveren aan een toekomstbestendige organisatie. Pijlers waaraan je kunt denken zijn: inzet, verbinding, leiderschap etc.

In de tussentijd moet de dagelijkse en operationele aansturing van de teams ook goed worden geborgd. Denk hierbij aan de reguliere HR-taken, zoals het voeren van ‘het goede gesprek’ (feedback/ontwikkel/reguliere gesprekken), casemanager bij verzuim, eindverantwoordelijk bij diverse werving en selectieprocedures. Samengevat: het luisterend oor, het voeren van het goede gesprek, sparren, perspectief bieden, bijsturen en aanmoedigen.

Je opdracht is dus tweeledig. Enerzijds de visievorming en anderzijds er zijn voor de medewerkers. Om deze uitdagende opdracht in goede banen te leiden zijn er vanuit de teams 3 collega’s (1 per subteam) als eerste (inhoudelijk) aanspreekpunt waar jij als Interim Teammanager op kunt steunen, maar je bent niet helemaal nieuw of onbekend op deze terreinen.

Dit ben je.

  • Je bent een ervaren strategisch manager met een HBO/WO werk- en denkniveau;
  • Je schakelt moeiteloos tussen verschillende stijlen van leidinggeven en tussen strategisch, tactisch en operationeel;
  • Je hebt een uitstekende bestuurlijke- en omgevingsantenne;
  • Je bent stimulerend en verbindend en inspireert andere om door een ander venster te kijken; 
  • Je beschikt over een flinke dosis overtuigingskracht en laat je niet snel uit het veld slaan. Ook humor, lef en relativeringsvermogen zijn jou niet vreemd; 
  • Je bent benaderbaar, besluitvaardig en initiatiefrijk.

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
1. Coachen en motiveren 
2. Besluitvaardigheid 
3. Omgevingsbewustzijn 
4. Ondernemen 
5. Initiatiefrijk
6. Verbinden 
7. Politieke sensitiviteit 
8. Analytisch

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen..
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties).

Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  ja

Planning
De gesprekken bij de gemeente worden in overleg gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig als mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • De gemeente stelt een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verplicht. De VOG moet binnen 4 weken na de start worden aangeleverd bij Flextender.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 4 oktober 2023. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 3 oktober 2023 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 9 oktober 2023, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Vacature eigenschappen

Vacature categorie

36 uur, 6 maanden, HBO, Opdrachtduur, Opleiding, Regio, Uren per week, Utrecht

Solliciteer online

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is vereist.