Job Location
Utrecht
Posted Date Geplaatst 6 maanden geleden
2023-11-08

Organisatie
Nieuwegein is een jonge, levendige stad met historische accenten. Een complete stad met veel ruimte en groen, uitstekende voorzieningen en moderne woningen. Nieuwegein ligt centraal gelegen en heeft eigen aansluitingen op de doorgaande autowegen A27, A2 en A12 en beschikt over efficiënt openbaar vervoer, waaronder een sneltramverbinding met de buurgemeenten IJsselstein en Utrecht. In deze complete stad ligt voor de Gemeente Nieuwegein ook een taak in het verduurzamen van de stad.

Beschrijving team Wijkcoördinatoren
Het team Wijkcoördinatoren maakt onderdeel uit van de afdeling Toezicht, Veiligheid en Leefbaarheid (TVL). Het team bestaat momenteel uit 9 wijkcoördinatoren en de coördinator Betere Buurten. Het team valt hiërarchisch onder een teamleider.

Opdracht
De gemeente Nieuwegein werkt wijkgericht om de leefbaarheid in de wijken te verbeteren. De gemeente wil bewust zijn van wat er speelt in de wijken, anticiperen op signalen uit de wijk en gebruik maken van de aanwezige kennis en expertise in wijken. Daarbij wil de gemeente haar publieke dienstverlening in de wijken verbeteren, bewoners en organisaties in staat stellen zelf initiatieven te ontplooien en actief te worden voor zaken die voor de wijk van belang zijn. De functie van wijkcoördinator is breed georiënteerd en de wijkcoördinator is een verbinder tussen inwoners, de wijk en de gemeentelijke organisatie. Taken variëren van het stimuleren van bewonersparticipatie tot het adviseren in veiligheids- en leefbaarheidsvraagstukken. Wijkcoördinatoren maken knelpunten in de wijk bespreekbaar en hebben een actieve rol in het vinden van oplossingen. Wijkcoördinatoren hebben specifieke knowhow van de buurt en oog voor verschillende belangen die in de wijken spelen. Ze beschikken over een breed netwerk in de wijk. Ze brengen professionals zowel intern als extern in beweging en vervullen een scharnierfunctie tussen de gemeentelijke organisatie en professionals. Denk hierbij aan welzijnswerk, jongerenwerk, politie, woningcorporaties en zorginstellingen. Kerntaken zijn het geven van advies rondom leefbaarheidsvraagstukken, het activeren van lokale bewonersnetwerken en het helpen van initiatiefnemers met hun plannen en ideeën. Daarbij opereren de wijkcoördinatoren op verschillende lagen binnen en buiten de organisatie en tussen verschillende domeinen.

Wat zien we de wijkcoördinator doen
Wijkcoördinatoren zijn met tal van zaken bezig. Variërend van community building tot sectorale kwesties op het gebied van parkeren, groen, veiligheid en afval. Ze opereren als kenner van de wijk tot casusexpert op specifieke dossiers op het gebied van schoon, heel, veilig, leefbaar.
• De wijkcoördinator voert overleg met bewoners, wijkplatforms en externe partners als vertegenwoordiger en verbindende schakel met de gemeente. Deze overleggen kunnen zowel vanuit de bewoners als vanuit de wijkcoördinator worden geïnitieerd.
• De wijkcoördinator is aanwezig bij vergaderingen en activiteiten van de wijkplatforms, op bewonersavonden en tijdens bewonersactiviteiten. De wijkcoördinator zorgt voor afspraken en voert regie op actiepunten en afspraken zodat deze worden uitgevoerd.
• De wijkcoördinator adviseert en bereidt de wethouder voor op de overleggen en de problematiek in de wijk. Tevens ondersteunt hij/zij de besturen van de wijkplatforms in hun relatie met de wijk en in hun relatie met de gemeentelijke organisatie.
• De wijkcoördinator opereert actief in netwerken op verschillende niveaus en is gericht op samenwerking met bewoners en belangengroepen in de wijk.
• De wijkcoördinator is op de hoogte van overlastproblematiek en veiligheids- en leefbaarheidsvraagstukken in de wijk. De wijkcoördinator fungeert hier als contactpersoon en verbinder tussen bewoners, en interne en externe partners om te werken aan een oplossing. Indien de oplossing niet tot stand kan komen heeft de wijkcoördinator de mogelijkheid om te escaleren zowel binnen de lijn van de organisatie als naar het bestuur.
• De wijkcoördinator is in de wijk aanwezig om relaties te leggen, te verbinden en kansen te zien en te benutten. Deze signaleert knelpunten in de wijken, maakt deze bespreekbaar en speelt een actieve rol in de aanpak. De wijkcoördinator is ambtelijk coördinator van domein overstijgende activiteiten die voortkomen uit bovengenoemde signalen, tenzij hiertoe een specifieke medewerker is aangewezen.
• De wijkcoördinator signaleert wijkoverstijgende onderwerpen en rapporteert/adviseert hierover aan de organisatie en speelt een actieve rol in de aanpak daarvan of zet aan tot de uitwerking van benodigd beleid.
• De wijkcoördinator ondersteunt en adviseert de wethouder bij gebiedsgerichte aanpak en transformatieopgave. Hij/zij adviseert de wijkwethouders over alle zaken aangaande leefbaarheid in de wijken.
• De wijkcoördinator is voorzitter van een gebiedsteam, is betrokken bij de integrale ontwikkeling van beleid, voert beleid uit en evalueert beleid over de wijken. Dit doet de wijkcoördinator samen met collega’s op het gebied van veiligheid, zorg, welzijn en het beheer van de openbare ruimte.
• De wijkcoördinator voert overleg met collega’s en externe partners zoals woningcorporaties, politie en MOvactor. De wijkcoördinator initieert, ontwikkelt en bevordert deze samenwerkingsrelaties ten behoeve van een integrale aanpak in de wijk.
 • De wijkcoördinator is vraagbaak, adviseur en ondersteuner voor de organisatie bij integraal werken, ‘van buiten naar binnen werken’, prioritering van werk (focussen op wat buiten nodig is). Hij/zij adviseert collega’s waar nodig over communicatie met bewoners van een wijk en ondersteunt of initieert waar nodig trajecten ter bevordering van de participatie door inwoners.
• De wijkcoördinator initieert en verzorgt zelfstandig activiteiten met inwoners van de wijk, helpt bij het opbouwen van relaties en netwerken in buurten om mensen te activeren en daarmee sociale veranderingen te realiseren (community building). Dit doet de wijkcoördinator onder andere op basis van de ABCD-methode. De wijkcoördinator heeft een goede kennis van de sociale kaart en verwijst inwoners door bij zorgvragen. De wijkcoördinator helpt mensen een plekje te vinden in -en deel te nemen aan de samenleving. Hij/zij is alert op de mogelijkheden voor nieuwe participatieplekken, mogelijkheden voor vrijwilligers en voorzieningen in de wijk.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Afgeronde opleiding op minimaal hbo niveau;
2. Aantoonbare werkervaring met organiseren van (participatie)bijeenkomsten met inwoners;
3.  Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met participatietrajecten op het gebied van het fysieke en sociale domein (benoem dit duidelijk in het cv).

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
4. Aantoonbare werkervaring met organiseren (participatie)bijeenkomsten met inwoners in de afgelopen 5 jaar (40 punten);
5. Aantoonbare werkervaring bij een gemeente in de afgelopen 5 jaar (20 punten);
6. Aantoonbar werkervaring met community building (maakt dit aantoonbaar doormiddel van en voorbeeld in het cv) (40 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Omgevingssensitief;
  • Ondernemend;
  • Creatief;
  • Communicatief vaardig.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 7. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Vacature eigenschappen

Vacature categorie

24 - 28 uur, 6 maanden, HBO, Opdrachtduur, Opleiding, Regio, Uren per week, Utrecht

Solliciteer online

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is vereist.